Skocz do zawartości
Maagik1984

Zasadność skargi do WSA

Rekomendowane odpowiedzi

Witam,

 

Dostałem od kierownika Biura Powiatowego Agencji restrukturyzacji i Modernizacji rolinictwa pismo o przedłużeniu terminu wydania decyzji do 15 lipca w sprawie dopłat bezpośrednich za rok 2008.

 

Uzasadnienie: " informujemy iż zgodnie z art. 10 ust. 1 rozporządzenia komisji (WE) Nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r. ustanawiającego szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności , modulacji oraz zintegrowanego systemu administracji i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu Rady (WE) nr1782/2003 ustanawiającym wspólne zasady dla systemów pomocy bezpośredniej w zakresie wspólnej polityki rolnej oraz określonych systemów wsparcia dla rolników ( Dz. Urz. WE Nr L 141 z 30 04.2004) płatności bezpośrednie (...) nie mogą być wypłacone przed dokonaniem przez Państwo członkowskie kontroli w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności(...)

"

 

Uzasadnienie jest bardzo czytelne

 

Art. 10 na który powołuje się agencja brzmi:

Artykuł 10

Wypłacanie pomocy

1. Z zastrzeżeniem okresu przewidzianego w art. 28 ust. 2 rozporządzenia (WE) nr 1782/2003 lub jakichkolwiek zasad ustalających wypłaty zaliczek zgodnie z ust. 3 niniejszego artykułu, płatności bezpośrednie podlegające niniejszemu rozporządzeniu nie mogą być wypłacane przed dokonaniem przez Państwo Członkowskie kontroli w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności zgodnie z niniejszym rozporządzeniem.

2. W odniesieniu do kontroli dotyczących wzajemnej zgodności określonych w rozdziale III tytułu III niniejszego rozporządzenia, które nie mogą być przeprowadzone przed dokonaniem płatności, wszelkie nienależne wypłaty zostaną ściągnięte zgodnie z art. 73 niniejszego rozporządzenia.

 

art 28 rozporządzenia ( WE)

Artykuł 28

Płatność

1. O ile nie zostało to inaczej uregulowane w niniejszym rozporządzeniu, płatności dokonywane w ramach systemów wsparcia wyszczególnionych w załączniku I, są przekazywane w całości na rzecz beneficjentów.

2. Płatności są przekazywane raz w roku w okresie od dnia 1 grudnia do dnia 30 czerwca kolejnego roku kalendarzowego.

Jednakże dodatkowa kwota pomocy przewidziana w art. 12 jest wypłacana najpóźniej do dnia 30 września roku kalendarzowego następującego po odnośnym roku kalendarzowym.

3. W drodze odstępstwa od przepisów ust. 2 niniejszego artykułu oraz zgodnie z procedurą, o której mowa w art. 144 ust. 2, Komisja może:

a) przedłużyć termin przekazania płatności dla płatności przewidzianych w art. 5 ust. 1 rozporządzenia Rady 136/66/EWG z dnia 22 września 1966 r. w sprawie ustanowienia wspólnej organizacji rynku olejów i tłuszczów(23);

b) przewidzieć płatności zaliczkowe;

c) upoważnić Państwa Członkowskie, w zależności od sytuacji budżetowej, do przekazania, przed dniem 1 grudnia, płatności zaliczkowych w regionach, w których ze względu na nadzwyczajne okoliczności, rolnicy stoją w obliczu dotkliwych trudności finansowych:

– w wysokości do 50 % należnych płatności, lub

– w wysokości do 80 % należnych płatności w przypadku gdy zaliczki zostały już przewidziane.

 

 

Jeżeli wiec jest przepisy wyrażnie stanowi ze " Z zastrzeżeniem okresu przewidzianego w art. 28 ust. 2 rozporządzenia rn 1782/2003 (czego już ARIMR w uzasadnieniu nie podała ) to według mnie płatności nie mogą być wypłacone przed dokonaniem przez Państwo Członkowskie kontroli w odniesieniu do kryteriów kwalifikowalności ale w terminie do 30 czerwca każdego roku.

 

Mam teraz pytanie czy wezwać w sprawie najpierw ARiMR do usunięcia naruszenia prawa poprzez wydanie decyzji, i ewentualnie następnie próbować wnieść skarge do WSA na bezczynność organu???

 

Jeśli ktoś ma jakieś doświadczenia w takich sprawach, jakieś info bardzo bym prosił o odpowiedz.

 

PS. oczywiście dzwoniłem do Agencji ale tam oczywiście nie uzyskałem zadnej info( nikt nic nie wie), najpierw odsyłali mnie do różnych osób który żekomo zajmują się tą sprawą następnie Pani miała odzwonić i nic............

 

Pozdrawiam.

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

w tym przypadku w razie jakichkolwiek wątpliwości należy wyjaśnić sprawę w ARiMR ale pisemnie i do tego jak najszybciej, angażowanie WSA jeszcze bardziej wydłuży procedurę i będzie kosztowne

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Na Pana miejscu odczekał bym do 30 czerwca. Później złożył skargę - a po wypłacie wniosek o wypłatę odsetek ustawowych. Choć efekty mogą być różne

Podobną ścieżkę mam już za sobą w razie czego służę pomocą (PM)

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach
Na Pana miejscu odczekał bym do 30 czerwca. Później złożył skargę - a po wypłacie wniosek o wypłatę odsetek ustawowych. Choć efekty mogą być różne

Podobną ścieżkę mam już za sobą w razie czego służę pomocą (PM)

 

Złożyć skargę ale najpierw do ARIMR??, jak ta droga wyglądała??, czy warto tracić nerwy na to wszystko??

 

Jeśli do 15 lipca przyjdzie mi kolejne odroczenie to chyba nie będe miał wyjścia. Tak się składa że do 20 czerwca musze złożyć wniosek o płatność z i kupić prase a te pieniądze były właśnie na to przeznaczone...... eeehhhh brak mi słów

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

dlaczego od razu skargę? na piśmie widnieje zapis, iż w danym terminie przysługuje prawo odwołania od decyzji, stąd mając podstawy (prawne) ku temu należy je wskazać i zażądać odniesienia i zmiany wcześniejszej decyzji

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

No właśnie Kissmy "na piśmie widnieje zapis, iż w danym terminie przysługuje prawo odwołania od decyzji"

Jak Maagik ma się odwołać od decyzji która nie istnieje (organ nie wydał przecież jeszcze decyzji )

 

W tej sytuacji jedynie można napisać skargę na bezczynność organu, odwołanie od decyzji dopiero po jej wydaniu.

 

Skargę składasz do Oddziału Regionalnego za pośrednictwem Biura Powiatowego

 

dodatkowo możesz też złożyć ZAŻALENIE

W ZWIĄZKU Z NIEZAŁATWIENIEM SPRAWY W TERMINIE w razie czego proszę o PM,

 

jednak z mojego doświadczenia wiem do 30 czerwca nie ma sensu się szarpać - musisz odczekać bo wtedy mija termin UE ...

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Maagik - i dobrze czytasz ten przepis. Jest tak jak mówisz. ARiMR musi się - teoretycznie - zmieścić z kontrolą do 30.06. Tak więc ścieżka postępowania jest taka jak piszesz - najpierw wezwanie do usunięcia naruszenia, potem skarga na bezczynność.

 

Oczywiście problem jest w tym, że zwłoka ARiMR wcale nie musi oznaczać, że oni Ci tych dopłat nie chcą przyznać. A postępowanie przed WSA to kilka miesięcy lekko licząc, co w praktyce może wręcz opóźnić sprawę, bo Agencja często widząc, że jakaś sprawa jest w sądzie w ogóle wstrzymuje wszelki ruch czekając na wyrok. - Jeśli masz natomiast podejrzenia, że Agencja znalazła w Twoim wniosku jakąś "dziurę w całym" to uderzaj do Sądu bez wahania.

 

Jeżeli cały problem leży w bezczynności organu to sprawa nie jest raczej skomplikowana i większość rolników da sobie z tym radę, zwłaszcza że WSA ma obowiązek rozpatrzyć sedno zarzutu nawet jak coś niejasno ktoś napisze.

W przypadku bardziej pogmatwanych sytuacji - spory o wykładnię przepisów i - przede wszystkim - o ocenę stanu działki dokonaną w czasie kontroli - polecam pomoc prawnika. Sam prowadzę niewielką firmę specjalizującą się sprawami dot. "twórczości" ARiMR i wiem z doświadczenia, że lepiej za niewielkie pieniądze mieć dobrze napisaną skargę, czy nawet odwołanie (bo zdarza się że i one jednak skutkują ) niż pokpić wygraną sprawę przez nieprofesjonalne jej prowadzenie.

Zapraszam na stronę: www.greenconsult.com.pl

Udostępnij tę odpowiedź


Odnośnik do odpowiedzi
Udostępnij na innych stronach

Jeśli chcesz dodać odpowiedź, zaloguj się lub zarejestruj nowe konto

Jedynie zarejestrowani użytkownicy mogą komentować zawartość tej strony.

Zarejestruj nowe konto

Załóż nowe konto. To bardzo proste!

Zarejestruj się

Zaloguj się

Posiadasz już konto? Zaloguj się poniżej.

Zaloguj się

×
×
  • Dodaj nową pozycję...