ryszard1960 0 Napisano 27 Lutego 2011 Na czerwono – zaznaczone zdania co do których umieściłem uwagi D. Zmiana zasad ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnejI. Syntetyczne przedstawienie założeń projektu.1. Aktualny stan stosunków społecznych w dziedzinie, której dotyczyć ma projektowanaustawa.ad.1W aktualnym stanie prawnym przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodówz działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.Do działów specjalnych produkcji rolnej zalicza się: uprawy w szklarniach i ogrzewanychtunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy „in vitro”, fermową hodowlęi chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowychi laboratoryjnych, hodowlę dżdżownic, entomofagów, jedwabników, prowadzenie pasiek orazhodowlę i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym.Nie stanowią działów specjalnych produkcji rolnej uprawy, hodowla i chów zwierzątw rozmiarach nieprzekraczających wielkości określonych w załączniku nr 2 do ustawy o PIT.Oznacza to, że dochody z prowadzonych upraw, chowu i hodowli w rozmiarachnieprzekraczających tych wielkości nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym.Jeżeli natomiast rozmiary działów specjalnych produkcji rolnej przekraczają wielkościokreślone w załączniku nr 2 do ustawy o PIT, opodatkowaniu podlegają dochody uzyskanew roku podatkowym z całej powierzchni upraw lub wszystkich jednostek produkcji.U osób fizycznych prowadzących działy specjalne produkcji rolnej dochód z tego źródła jestustalany przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu z określonej powierzchni upraw lubjednostki produkcji zwierzęcej lub na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodówalbo ksiąg rachunkowych, jeżeli osoby te zgłosiły zamiar prowadzenia tych ksiąg.Jeżeli podatnik nie prowadzi ksiąg podatkowych, dochód z działów specjalnych produkcjirolnej ustala się przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu. Normy szacunkoweStr. 36 z 44dochodu dla poszczególnych rodzajów działów specjalnych określa załącznik nr 2 do ustawyo PIT.ad.2Podstawę opodatkowania, określaną przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, stanowidochód wynikający z iloczynu właściwej dla danego rodzaju produkcji działu specjalnegonormy szacunkowej dochodu i ilości jednostek produkcji, których ta norma dotyczy.Osoby fizyczne, osiągające dochody z działów specjalnych produkcji rolnej, są obowiązaneskładać w terminie do dnia 30 listopada roku poprzedzającego rok podatkowy urzędowiskarbowemu deklarację według ustalonego wzoru o rodzajach i rozmiarach zamierzonejprodukcji w roku następnym. Jeżeli dochód z działów specjalnych jest ustalany na podstawieksiąg, podatnicy w składanej w urzędzie skarbowym deklaracji, określają również wysokośćprzewidywanego dochodu w roku następnym. Osoby te są obowiązane zawiadamiaćwłaściwego naczelnika urzędu skarbowego o zaistnieniu zmian w prowadzonej produkcjiw stosunku do podanej w deklaracji, zaprzestaniu w ciągu roku eksploatacji obiektówumożliwiających całoroczny cykl produkcji, a w przypadku rozpoczęcia w ciągu rokuprowadzenia działów specjalnych produkcji rolnej, oprócz zawiadomienia o rozpoczęciuprowadzenia tej działalności składają także deklaracje o rodzajach i rozmiarach zamierzonejprodukcji w tym roku.ad.3Podatnicy mają obowiązek wpłacać do kasy lub na rachunek urzędu skarbowego zaliczkimiesięczne na podatek dochodowy w wysokości ustalonej decyzją naczelnika urzęduskarbowego (bez względu na sposób ustalania dochodu) obniżone o kwotę składki naubezpieczenie zdrowotne opłaconej w tym miesiącu. Zaliczki miesięczne za okres od styczniado listopada uiszcza się w terminie do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.Zaliczkę za grudzień uiszcza się w terminie do dnia 20 grudnia.Po zakończeniu roku podatkowego podatnicy są obowiązani składać urzędom skarbowymzeznanie, według ustalonego wzoru, o wysokości osiągniętego łącznego dochodu (poniesionejstraty) w roku podatkowym, w terminie do dnia 30 kwietnia roku następującego po rokupodatkowym, a także wpłacić różnicę między podatkiem należnym od dochodu wynikającegoz zeznania, a sumą należnych za dany rok zaliczek. Rozliczenie roczne dokonywane jest nadruku zeznania PIT-36 lub PIT-36L w przypadku wyboru opodatkowania według 19% stawkipodatku od dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej ustalanego na podstawieprowadzonych ksiąg.2. Aktualny stan prawny w dziedzinie, której ma dotyczyć projektowana ustawa,z uwzględnieniem obowiązujących ustaw, ratyfikowanych umów międzynarodowychi prawa Unii EuropejskiejZasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej reguluje ustawa o PIT.Normy szacunkowe dochodu dla poszczególnych rodzajów działów specjalnych określazałącznik nr 2 do ww. ustawy.3.Potrzeba i cel uchwalenia projektowanej ustawy. Wysokość dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej przy zastosowaniu normszacunkowych nie wiąże się z rzeczywistym dochodem osiąganym z tej działalności,a w konsekwencji nie oddaje również rzeczywistych rozmiarów tej działalności.Wprowadza się generalną zasadę, w myśl której dochód z działów specjalnych produkcji rolnejustalany będzie na podstawie rzeczywistych dochodów przy zastosowaniu ksiąg podatkowych(podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych), tak jak przyprowadzeniu działalności gospodarczej. Już w aktualnym stanie prawnym podatnicyprowadzący działy specjalne produkcji rolnej i prowadzący podatkową księgę przychodówStr. 37 z 44i rozchodów lub księgi rachunkowe ustalają przychody, koszty ich uzyskania uwzględniająceodpisy amortyzacyjne, straty z lat ubiegłych, tak jak w działalności gospodarczej.Podatnicy prowadzący księgi będą uiszczać zaliczki na podatek dochodowym na takichsamych zasadach jak osoby prowadzące działalność gospodarczą, w tym również będą mogliwpłacać zaliczki kwartalnie lub w sposób uproszczony. ad.4Ustalanie dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu powinno stanowićwyjątek od generalnej zasady ustalania dochodu na podstawie prowadzonych ksiąg.W związku z powyższym proponuje się, aby ustalanie dochodu z działów specjalnychprodukcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych zostało ograniczone do sytuacji,w których podatnicy w roku poprzedzającym rok podatkowy osiągnęli przychód w wysokościnieprzekraczającej równowartości 150.000 euro.Celowe zatem jest precyzyjne określenie zasad ustalania dochodu z działów specjalnychprodukcji rolnej poprzez wskazanie sytuacji, w których dochód ten będzie ustalany napodstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych oraz sytuacji,w której dochód ten będzie mógł być ustalany przy zastosowaniu norm szacunkowych. ad.5Pozwoli to uniknąć w przyszłości wątpliwości przy określaniu dochodu z działów specjalnychprodukcji rolnej. Jest to o tyle uzasadnione, że na tle aktualnego stanu prawnego pojawiły sięwątpliwości dotyczące obowiązku ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej napodstawie ksiąg rachunkowych po przekroczeniu kwoty określonej w euro w przepisacho rachunkowości (tj. 1.200.000 euro.). W praktyce niejasne pozostawało, czy podatnikprowadzący działy specjalne produkcji rolnej po przekroczeniu limitu przychodóww wysokości 1.200.000 euro, może dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalać przyzastosowaniu norm szacunkowych dochodu. W sprawie tej Naczelny Sąd Administracyjnypodjął uchwałę z dnia 17 stycznia 2011 r., II FPS 2/10. W uchwale tej Naczelny SądAdministracyjny uznał, Ŝe dochód z działów specjalnych produkcji rolnej może być ustalanyna podstawie norm szacunkowych, bez względu na wysokość uzyskanych przychodów, o ilepodatnik nie zgłosił zamiaru prowadzenia ksiąg. Korekta obowiązujących regulacji w zakresieustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej jest zatem pożądana.4 Możliwość podjęcia alternatywnych w stosunku do uchwalenia projektowanej ustawyśrodków umożliwiających osiągniecie zakładanych celówBrak jest alternatywnych rozwiązań dla proponowanych zmian.5. Podmioty, na które ma oddziaływać projektowana ustawaProjektowana ustawa będzie oddziaływać na osoby fizyczne prowadzące działy specjalneprodukcji rolnej zarówno indywidualnie jak i w formie spółek niebędących osobamiprawnymi.6. Przewidywane skutki finansowe uchwalenia projektowanej ustawy i źródło ichpokrycia.Zakłada się, że proponowane rozwiązanie będzie neutralne dla dochodów sektora finansówpublicznych, w tym dochodów budżetu państwa i dochodów jednostek samorząduterytorialnego.II. Zakres proponowanych zmian.1. Przepisy merytoryczneProponuje się, żeby od 2012 r. dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalany był napodstawie prowadzonych ksiąg podatkowych, tj. podatkowej księgi przychodów i rozchodówlub ksiąg rachunkowych.Str. 38 z 44 ad.6Podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej i prowadzący księgi będą ustalaćprzychody, koszty ich uzyskania, w tym także odpisy amortyzacyjne, straty z lat ubiegłych, takjak w działalności gospodarczej.O zaprowadzeniu podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych,podatnik będzie zobowiązany zawiadomić w formie pisemnej naczelnika właściwego urzęduskarbowego w terminie do dnia 20 stycznia roku podatkowego, albo w terminie 7 dni odrozpoczęcia prowadzenia działów. Jeżeli działy będą prowadzone w formie spółkizawiadomienie będą zobowiązani złożyć wszyscy wspólnicy. Prowadzenie ksiąg równieżw następnym roku podatkowym nie będzie obligowało do ponownego złożenia zawiadomienia. ad.7Obowiązek ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie podatkowejksięgi przychodów i rozchodów będzie dotyczył podatników, których przychodyw poprzednim roku podatkowym z działów specjalnych produkcji rolnej (bez podatku odtowarów i usług) przekroczyły 150.000 euro, a nie przekroczyły równowartości kwoty1.200.000 euro. Po przekroczeniu limitu 1.200.000 euro, podatnicy obowiązani będą doprowadzenia ksiąg rachunkowych na podstawie przepisów ustawy o rachunkowości.Limity przychodów 150.000 euro oraz 1.200.000 euro dotyczą wyłącznie przychodówz działów specjalnych produkcji rolnej; nie będą do nich wliczane przychody z innych źródełprzychodów, np. z działalności gospodarczej.Jeżeli wysokość przychodu z działów specjalnych produkcji rolnej w roku poprzedzającym rokpodatkowy nie przekroczy kwoty stanowiącej równowartość 150.000 euro, podatnicy będąmogli dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalać przy zastosowaniu normszacunkowych dochodu albo na podstawie ksiąg, jeżeli zgłoszą zamiar ich prowadzenia.Uzasadnione jest, żeby wysokość tego przychodu odpowiadała limitowi 150.000 euro,analogicznie jak przy wyborze opodatkowania przychodów z działalności gospodarczejryczałtem od przychodów ewidencjonowanych. W przypadku prowadzenia działówspecjalnych produkcji rolnej przez spółkę niebędącą osobą prawną limit ten powinien dotyczyćspółki. Jeżeli działy specjalne produkcji rolnej podatnik prowadził równocześnie samodzielniei jako wspólnik spółki (spółek) niemającej osobowości prawnej lub równocześnie byłwspólnikiem kilku spółek, to limit 150.000 euro ustala się odrębnie dla działów prowadzonychindywidualnie i odrębnie dla działów prowadzonych w ramach spółki. Zasada ta dotyczyrównież ustalania limitu 1.200.000 euro.Podatnik rozpoczynający prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej będzie miał prawowyboru sposobu ustalania dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, podwarunkiem, że w poprzednim roku podatkowym nie prowadził działów specjalnych produkcjirolnej.Przekroczenie limitu 150.000 euro będzie skutkowało obowiązkiem zaprowadzenia odnastępnego roku podatkowego podatkowej księgi przychodów i rozchodów. W takimprzypadku przychód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalany będzie na zasadachokreślonych w art. 14 ustawy o PIT, czyli na zasadach analogicznych jak przychódz działalności gospodarczej. Przekroczenie limitu 150.000 euro w trakcie roku podatkowegospowoduje obowiązek zaprowadzenia właściwej księgi od początku następnego roku, a nie odnastępnego miesiąca, czyli w trakcie roku podatkowego. Podatnik nie utraci prawa do ustalaniadochodu z działów przy zastosowaniu norm w trakcie roku podatkowego, z powoduprzekroczenia limitu 150.000 euro.Kurs euro przeliczany będzie na walutę polską według średniego kursu ogłaszanego przezNarodowy Bank Polski, obowiązującego w dniu 30 września roku poprzedzającego rokpodatkowy.Str. 39 z 44Zakładane zmiany precyzują sytuacje, w której podatnik prowadzący działy specjalneprodukcji rolnej będzie mógł ustalać dochód z tego tytułu przy zastosowaniu normszacunkowych dochodu, podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiąg rachunkowych.Zmiana zakłada wprowadzenie limitu przychodów, po przekroczeniu którego podatnik będzieobowiązany do ustalania dochodu z działów specjalnych rolnej odpowiednio na podstawiepodatkowej księgi przychodów i rozchodów lub na podstawie ksiąg rachunkowych. ad.8W celu określenia wysokości przychodów uzyskanych przez podatnika w rokupoprzedzającym rok podatkowy proponuje się wprowadzenie obowiązku prowadzeniaewidencji przychodów. Ewidencja przychodów powinna zawierać co najmniej następującedane: liczbę porządkową, datę uzyskania przychodu, numer dowodu, na podstawie któregodokonano wpisu, kwotę przychodu bez kwoty należnego podatku od towarów i usług.ad.9Z obowiązku prowadzenia tej ewidencji zwolnieni będą podatnicy, którzy prowadząpodatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe oraz podatnicy, którzyprowadzą ewidencję dla potrzeb podatku od towarów i usług, pod warunkiem, Ŝe danewykazane w tej ewidencji pozwolą na wyodrębnienie z obrotów, przychodów z działówspecjalnych produkcji rolnej.Zakładane wprowadzenie limitu przychodów warunkującego obowiązek prowadzenia ksiągpodatkowych skutkuje przesunięciem terminu złożenia deklaracji o rodzajach i rozmiarachzamierzonej produkcji w roku podatkowym PIT-6/PIT-6L. Proponuje się, żeby deklarację PIT-6/PIT-6L, na podstawie której naczelnik urzędu skarbowego określa zaliczkę na podatekdochodowy z działów specjalnych produkcji rolnej, składali wyłącznie podatnicy, którzydochód z tego tytułu będą ustalali przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, w terminiedo 20 stycznia roku podatkowego.Deklaracji PIT-6/PIT-6L nie będą obowiązani składać podatnicy, którzy dochód z działówspecjalnych produkcji rolnej będą ustalali na podstawie ksiąg. Podatnicy ci zaliczki miesięcznena podatek dochodowy od dochodów z działów specjalnych produkcji rolnej, będą obliczaćwedług takich samych zasad jak podatnicy prowadzący działalność gospodarczą. Przyobliczaniu zaliczki dochód z działów nie będzie łączony z dochodami z innych źródeł np.z dochodami z działalności gospodarczej.Podatnicy, którzy dochód z działów specjalnych produkcji rolnej będą ustalali na podstawieksiąg, będą mogli wybrać uproszczoną formę wpłacania zaliczek na podatek dochodowy orazkwartalny sposób wpłacania zaliczek.Podobnie jak w działalności gospodarczej, z kwartalnego sposobu wpłacania zaliczek będąmogli skorzystać podatnicy rozpoczynający prowadzenie działów lub będący małymipodatnikami. Kryteria podatnika rozpoczynającego prowadzenie działów specjalnychprodukcji rolnej oraz status małego podatnika będą określane odrębnie dla działalnościgospodarczej i odrębnie dla działów specjalnych produkcji rolnej. Odrębnie także będzieustalany status małego podatnika dla celów jednorazowej amortyzacji, w tym także, gdy działybędą prowadzone w formie spółki nie będącej osobą prawną.Dla potrzeb zaliczek kwartalnych status małego podatnika będzie ustalany na podstawieprzychodu z poprzedniego roku wynikającego z prowadzonych ksiąg lub ewidencjiprzychodów.Dla podatnika ustalającego dochód na podstawie norm szacunkowych zaliczki na podatekdochodowy będą ustalane decyzją naczelnika urzędu skarbowego według obecnieobowiązujących zasad.Str. 40 z 442. Upoważnienia do wydania aktów wykonawczych, z uwzględnieniem organuwłaściwego do wydania rozporządzenia, zakresu spraw przekazywanych douregulowania w rozporządzeniu oraz wytycznych dotyczących jego treści.Proponowane zmiany nie powodują konieczności wprowadzenia odrębnego upoważnienia dowydania aktów wykonawczych.3. Sprawy dotyczące odpowiedzialności karnej, z uwzględnieniem określenia rodzajuczynu zabronionego przez projektowaną ustawę (przestępstwo, przestępstwoskarbowe, wykroczenie albo wykroczenie skarbowe), znamion czynu zabronionegoi rodzajów kar, środków karnych lub innych środków o charakterze karnym, a takżespraw dotyczących odpowiedzialności karno-administracyjnej.Proponowane zmiany nie wymagają wprowadzenia przepisów o odpowiedzialności karnej lubkarno-administracyjnej.III. Ocena Skutków Regulacji.1. Wpływ na sektor finansów publicznych, w tym budżet państwa i budżety jednostekWg danych za 2008 r. 35 479 podatników prowadziło działy specjalne produkcji rolnej.U 35 280 osób dochód do opodatkowania ustalany był na podstawie norm szacunkowych,a pozostałe 199 osób ustalało dochód do opodatkowania na podstawie prowadzonych ksiągpodatkowych (ksiąg rachunkowych - 98 osób, podatkowej księgi przychodów i rozchodów -101 osób).W rozliczeniu za 2009 r. ponad 32 tysiące podatników wykazało przychód z działówspecjalnych produkcji rolnej. Tak szczegółowe dane dotyczące tej grupy podatników za rok2009 nie były gromadzone. ad.10Zakłada się, że proponowane rozwiązanie będzie neutralne dla dochodów sektora finansówpublicznych, w tym dochodów budżetu państwa i dochodów jednostek samorząduterytorialnego. ad.11Zauważa się bowiem, że w 2008 r. dochody aż 98% podatników ustalających dochódna podstawie norm szacunkowych nie przekroczyły kwoty 50 000 zł, co stanowi wartośćznacznie odbiegającą od limitów będących przedmiotem projektowanej regulacji. ad.12 Średnidochód tej grupy podatników wynosił w 2008 r. zaledwie 6 851 zł. Analiza danych wykazałaponadto, że ok. 59% podatników ustalających dochód na podstawie norm osiągnęło dochódnieprzekraczający kwoty 3 091 zł rocznie, co odpowiada kwocie dochodu niepowodującegoobowiązku zapłaty podatku przez podatników opodatkowanych wg skali podatkowej. ad.13W grupie podatników prowadzących księgi:- 46% podatników uzyskało przychody do wysokości odpowiadającej 150 000 euro,- 25% podatników uzyskało przychody w przedziale od 150 000 euro do 1 200 000 euro,29% podatników uzyskało przychody w wysokości powyżej 1 200 000 euro. ad.14Biorąc pod uwagę opisany wyżej poziom dochodów podatników ustalających dochód napodstawie norm, nawet w przypadku, gdy rzeczywisty dochód tych podatników byłbykilkakrotnie wyższy (np. gdyby wzrósł dziewięciokrotnie i wyniósł 450 000 zł), to nie osiągnieon poziomu przychodów odpowiadającemu proponowanym limitom. Zatem w przypadku tejgrupy podatników proponowane rozwiązania, nie spowodują zwiększenia obciążeniapodatkiem dochodowym.Str. 41 z 44 ad.152. Wpływ na rynek pracy.Ze względu na zakres proponowanych regulacji brak wpływu na rynek pracy.3. Wpływ na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość, w tym nafunkcjonowanie przedsiębiorstw.Brak wpływu na konkurencyjność gospodarki i przedsiębiorczość.4. Wpływ na sytuację i rozwój regionalny.Projektowana ustawa nie wpłynie na sytuację i rozwój regionalny.5. Wstępna ocena zgodności z prawem Unii Europejskiej.Projektowana ustawa jest zgodna z prawem Unii Europejskiej.E. Część wspólna projektowanej ustawy.I. Przepisy dostosowujące.Brak jest kwestii, które powinny być uregulowane w przepisach dostosowujących.II. Przepisy przejściowe.1. W związku z proponowaną zmianą w zakresie opłaty za wydanie interpretacjiindywidualnej wprowadzić należy przepis przejściowy, zgodnie z którym wnioskio wydanie interpretacji indywidualnej złożone przed dniem wejścia w życie projektowanejustawy podlegają opłacie według przepisów dotychczasowych.2. W związku z propozycją uchylenia art. 14b § 6 i § 7 ustawy – Ordynacja podatkowazawierających delegacje do wydania przez ministra właściwego do spraw finansówpublicznych aktów wykonawczych, proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowegostanowiącego, że dotychczasowe przepisy wykonawcze wydane na podstawie obecnieobowiązującego art. 14b § 6 i § 7, zachowują moc do dnia wejścia w życie przepisówwykonawczych wydanych na podstawie proponowanego art. 14r § 1 i § 2, jednak niedłużej niż przez 6 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej nowelizacji.3. W związku z propozycjami zmian w zakresie porozumień transakcyjnych proponuje sięwprowadzenie przepisu przejściowego stanowiącego, że do postępowań w sprawieporozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych wszczętych i niezakończonych przeddniem wejścia w życie projektowanej ustawy zastosowanie znajdują przepisydotychczasowe.4. W związku z propozycjami zmian w zakresie zasad zaokrąglania w podatku dochodowymos osób fizycznych podstawy opodatkowania i podatku dla niektórych przychodówz kapitałów pieniężnych proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowego, zgodniez którym dochody (przychody) z tytułu odsetek określonych w art. 30 a ust. 1 pkt 1 -3ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, otrzymane na podstawie umówzawartych przed dniem wejścia w życie proponowanej zmiany podlegają opodatkowaniuna podstawie przepisów dotychczasowych.5. W związku z propozycjami zmian w zakresie zasad ustalania dochodów z działówspecjalnych produkcji rolnej proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowego„przesuwającego” termin na 20 stycznia 2012 r. do złożenia deklaracji o rodzajachi rozmiarach zamierzonej produkcji w roku podatkowym PIT-6/PIT-6L na 2012 rok.W roku 2011 obowiązuje bowiem przepis obligujący podatników prowadzących działyStr. 42 z 44specjalne produkcji rolnej do złożenia deklaracji w terminie do 30 listopada o zamiarzeprowadzenia w 2012 roku tych działów.Nowe regulacje powinny być ogłoszone najpóźniej do końca września 2011 roku.Gdyby ustawa była ogłoszona później, np. w połowie listopada to może się zdarzyć, żepodatnicy, zgodnie z obowiązującymi przepisami złożą już deklaracje na 2012 rok, zaś napodstawie nowych przepisów będą zobligowani do złożenia ponownie deklaracji na 2012rok według nowego wzoru.W takiej sytuacji, konieczne byłoby uregulowanie również przypadków „podwójnych”deklaracji w przepisie przejściowym. Przepis przejściowy, obligowałby podatników, którzyzamierzają prowadzić w roku 2012 działy specjalne produkcji rolnej, dla których wybiorąustalanie dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych, do złożenia ponowniedeklaracje na 2012 rok zgodnie z zasadami obowiązującymi od dnia 1 stycznia 2012 rok,jeżeli deklaracje takie złożyli już w terminie do 30 listopada 2011 r.Wzór nowej deklaracji PIT-6/PIT-6L zostanie określony rozporządzeniem MinistraFinansów.6. W związku z propozycjami zmian w zakresie zasad ustalania dochodów z działówspecjalnych produkcji rolnej proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowegoregulującego zasady ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej w roku 2012przez podatników kontynuujących prowadzenie działów specjalnych produkcji rolnej.Dochód z działów specjalnych produkcji rolnej w roku 2012 nie będzie mógł być ustalanyprzy zastosowaniu norm szacunkowych w sytuacji, w której w roku 2011 podatnik dochódz tego tytułu ustalał na podstawie podatkowej księgi przychodów i rozchodów lub ksiągrachunkowych i z ksiąg tych wynika, że przychód z działów specjalnych produkcji rolnejprzekroczył równowartość 150.000 euro, (według średniego kursu euro Narodowy BankPolski obowiązującego w dniu 30 września 2011 r.). Dochodu z działów na podstawienorm szacunkowych dochodu w roku podatkowym 2012 nie będzie mógł ustalać podatnik,który w 2011r. nie prowadził ksiąg, a był obowiązany do prowadzenia ewidencji dlapotrzeb podatku od towarów i usług i z ewidencji tej będzie wynikało, Ŝe przychódz działów specjalnych produkcji rolnej przekroczył w roku 2011 równowartość 150.000euro.W roku 2012 dochód z działów specjalnych produkcji rolnej będzie mógł być ustalany przyzastosowaniu norm szacunkowych, jeżeli w roku 2011 podatnik nie był obowiązany doprowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów albo ksiąg rachunkowych alboewidencji dla potrzeb podatku od towarów i usług Z norm szacunkowych przy ustalaniudochodu będzie też mógł korzystać podatnik, który w roku poprzednim prowadził księgilub ewidencję dla potrzeb VAT i wykazane w nich przychody nie przekroczyły kwotystanowiącej równowartość 150.000 euro.7. W związku z propozycjami zmian w zakresie zasad ustalania dochodów z działówspecjalnych produkcji rolnej proponuje się wprowadzenie przepisu przejściowegozwiązanego z zakładaną możliwością wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek przezpodatników prowadzących działy specjalne produkcji rolnej, którzy dochód ustalają napodstawie ksiąg, który ureguluje zasady wybory tej formy wpłacania zaliczek w 2012 r.Prawo wyboru uproszczonej formy wpłacania zaliczek powinni mieć wyłącznie podatnicy,którzy dochód z działów specjalnych produkcji rolnej w latach, z których uwzględnianyjest dochód do obliczenia zaliczki uiszczanej w uproszczonej formie (dla zaliczki na 2012r. jest to dochód za rok 2010 względnie 2009), ustalany był na podstawie prowadzonychksiąg.Str. 43 z 44Również przy określaniu statusu małego podatnika dla potrzeb zaliczek kwartalnych na2012 r. powinien być uwzględniany wyłącznie przychód ustalony na podstawieprowadzonych ksiąg lub ewidencji prowadzonej dla potrzeb podatku od towarów i usług.Jeżeli podatnik w roku 2011 ustalał dochód z działów specjalnych produkcji rolnej przyzastosowaniu norm szacunkowych, to na rok podatkowy 2012 nie będzie mógł wybraćkwartalnych zaliczek. Zasady te będą miały zastosowanie także dla określenia statusumałego podatnika dla celów jednorazowej amortyzacji.III. Przepisy końcowe.Proponuje się aby zmiany w zakresie:1) instytucji interpretacji przepisów prawa podatkowego,2) porozumień w sprawach ustalenia cen transakcyjnych, oraz3) zasad zaokrąglania w podatku dochodowym os osób fizycznych podstawyopodatkowania i podatku dla niektórych przychodów z kapitałów pieniężnych,weszły w życie z dniem 1 lipca 2011 r.W odniesieniu natomiast do zmian dotyczących zasad ustalania dochodów z działówspecjalnych produkcji rolnej proponuje się aby w tym zakresie przepisy projektowanej ustawyweszły w życie z dniem 1 stycznia 2012 r.KONSULTACJE SPOŁECZNE.Projekt ustawy zostanie poddany konsultacjom społecznym równolegle z uzgodnieniamizewnętrznymi.W ramach konsultacji projekt otrzymają:1. Business Centre Club2. Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych3. Izba Zarządzających Funduszami i Aktywami4. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego5. Pracodawcy Rzeczypospolitej Polskiej6. Krajowa Izba Biegłych Rewidentów7. Krajowa Izba Gospodarcza8. Krajowa Izba Radców Prawnych9. Krajowa Rada Doradców Podatkowych10. Naczelna Rada Adwokacka11. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy „Solidarność”12. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych13. Polska Izba Ubezpieczeń14. Polska Konfederacja Pracodawców Prywatnych „Lewiatan”15. Polska Rada Biznesu16. Trójstronna Komisja ds. Społeczno-Gospodarczych17. Zarząd Główny Stowarzyszenia Księgowych w Polsce18. Związek Banków Polskich19. Związek Rzemiosła Polskiego20. Prezes Naczelnego Sądu Administracyjnego21. Polski Związek Hodowców i Producentów Zwierząt Futerkowych22. Polski Związek Hodowców Koni23. Polski Związek Zrzeszeń Hodowców i Producentów Drobiu24. Polski Związek Pszczelarski25. Polski Związek OgrodniczyStr. 44 z 4426. Federacja Branżowych Związków Producentów Rolnych27. Polska Federacja Ogrodnicza28. Stowarzyszenie Branży Grzybów Uprawnych29. Krajowa Izba Producentów Drobiu i Pasz30. Krajowa Rada Drobiarstwa Izba Gospodarcza w Warszawie31. Polski Związek Hodowców Drobnego Inwentarza32. Krajowa Rada Izb RolniczychPonadto projekt ustawy otrzymują:1. Ogólnopolskie Porozumienie Związków Zawodowych2. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Rolników Indywidualnych „Solidarność”3. Związek Zawodowy Rolnictwa „Samoobrona”4. Krajowy Związek Rolników, Kółek i Organizacji Rolniczych5. Związek Zawodowy Rolników „Ojczyzna”6. Związek Zawodowy Pracowników Rolnictwa w RP7. Niezależny Samorządny Związek Zawodowy Solidarność’80Projekt założeń do ww. ustaw – zostanie udostępniony w Biuletynie Informacji PublicznejMinisterstwa Finansów zgodnie ustawą z dnia 7 lipca 2005 r. o działalności lobbingowejw procesie stanowienia prawa (Dz. U. Nr 169, poz. 1414 z późn. zm.) Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
ryszard1960 0 Napisano 27 Lutego 2011 UWAGI OGÓLNE DOTYCZĄCE PROJEKTU USTAWY na czerwono akapity wyjęte z projektu MF W aktualnym stanie prawnym przepisów ustawy o PIT nie stosuje się do przychodówz działalności rolniczej, z wyjątkiem przychodów z działów specjalnych produkcji rolnej.Do działów specjalnych produkcji rolnej zalicza się: uprawy w szklarniach i ogrzewanychtunelach foliowych, uprawy grzybów i ich grzybni, uprawy „in vitro”, fermową hodowlęi chów drobiu rzeźnego i nieśnego, wylęgarnie drobiu, hodowlę i chów zwierząt futerkowychi laboratoryjnych, hodowlę dżdżownic, entomofagów, jedwabników, prowadzenie pasiek orazhodowlę i chów innych zwierząt poza gospodarstwem rolnym. Ad.1 Według jakich kryteriów pewne działy produkcji rolnej są zaliczane do działów specjalnych, a inne nie? Dlaczego hodowla ryb akwariowych w 1000 l akwarium jest działem specjalnym, a chów 1000 krów mlecznych nie?Jak można porównać hodowlę dżdżownic na powierzchni 2m z wielkotowarową hodowlą bydła opasowego?Czy hodowla rybek w akwarium 1000 l w ramach gospodarstwa jest działem specjalnym, czy też nie?Dlaczego chów 20 sztuk bydła mlecznego – poza gospodarstwem jest działem specjalnym, a w ramach gospodarstwa rolnego już nie?Dlaczego uprawa kwiatów w tunelach ogrzewanych jest działem specjalnym, a w tunelach nieogrzewanych już nie?Jak się ma uprawa grzybów na powierzchni 30m ( dział specjalny ) do 100 ha uprawy warzyw gruntowych?Dlaczego chów 100 indyków rzeźnych jest działem specjalnym, a chów 100 strusi rzeźnych już nie?Dlaczego hodowla 2 szczurów białych, laboratoryjnych to dział specjalny produkcji rolnej, a 5000 sztuk tuczników w ramach gospodarstwa rolnego nie jest?Dlaczego natomiast chów 51 tuczników poza gospodarstwem rolnym ( jak rozumieć to kryterium? ) jest działem specjalnym?Pojęcie dotyczące działu specjalnego to anachronizm z czasów komunistycznych, bezmyślnie powielony, utrzymany i nadal niezweryfikowany. Podstawę opodatkowania, określaną przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu, stanowidochód wynikający z iloczynu właściwej dla danego rodzaju produkcji działu specjalnegonormy szacunkowej dochodu i ilości jednostek produkcji, których ta norma dotyczy. Ad.2 Skąd wiadomo, że normy szacunkowe działów specjalnych nie są zgodne z rzeczywistością? Chyba żadne normy szacunkowe nie są zgodne z rzeczywistymi dochodami, dotyczy to również ryczałtu.Dlaczego normy szacunkowe przy przychodach < 150 000 euro są dobre, a przy przychodach > 150 000 euro już nie? Podatnicy mają obowiązek wpłacać do kasy lub na rachunek urzędu skarbowego zaliczkimiesięczne na podatek dochodowy w wysokości ustalonej decyzją naczelnika urzęduskarbowego (bez względu na sposób ustalania dochodu) obniżone o kwotę składki naubezpieczenie zdrowotne opłaconej w tym miesiącu. Ad.3 Uiszczanie zaliczek na podatek dochodowy miesięcznie, kwartalnie – nijak się ma do specyfiki rolnictwa ( dokładnie opisane w przykładzie poniżej ), gdyż część produkcji rolnej daje nam przychód wiosną , natomiast koszty trzeba już ponieść jesienią. Przychód i koszty muszą być powiązane ze sobą, aby był dochód właściwie rozliczony. Od 01.01.12 do 31.12.12 będzie to w wielu przypadkach po prostu niemożliwe. Oczywiście jest remanent końcowy, tylko problem w tym, jak wycenić produkcję w toku np.: posadzone tulipany, chów kur w trakcie cyklu , chów krów itp.Czy zostały wypracowane kryteria, które to umożliwiają? Jak nie dopuścić do sytuacji, by Urz ąd Skarbowy podważał wycenę produkcji w toku?W wielu przypadkach wykonanie remanentu końcowego jest po prostu niemożliwe, gdyż niemożliwe jest dokonanie oceny wartości produkcji w toku np. produkcji rozsad, uprawy kwiatów, chów zwierząt.Istnieje również możliwość przesunięcia roku podatkowego, w Holandii kończy się on 31 maja, tylko, jak to połączyć z rokiem podatkowym, który kończy się 31 grudnia, jeśli :-prowadzący działy specjalne ma także dochody z innych działalności-rozlicza się wspólnie z małżonkiem Ustalanie dochodu przy zastosowaniu norm szacunkowych dochodu powinno stanowićwyjątek od generalnej zasady ustalania dochodu na podstawie prowadzonych ksiąg.W związku z powyższym proponuje się, aby ustalanie dochodu z działów specjalnychprodukcji rolnej przy zastosowaniu norm szacunkowych zostało ograniczone do sytuacji,w których podatnicy w roku poprzedzającym rok podatkowy osiągnęli przychód w wysokościnieprzekraczającej równowartości 150.000 euro.Ad.4 a)Dlaczego granica 150 000 euro?b)W jaki sposób będzie obliczany dochód z działów specjalnych? W wielu przypadkach jest niemożliwe obliczenie tego dochodu np.Pędzenie tulipanów w tunelach ogrzewanych – dział specjalny i tunelach nieogrzewanych – dział niespecjalnyPędzenie lilii na kwiat cięty w tunelach i na polu, gdyż często te produkcje pokrywają się w czasie i nie można ich rozdzielić.To samo dotyczy upraw warzyw w tunelach ogrzewanych, nieogrzewanych i z pola.Nawet prowadzenie ewidencji WAT nie umożliwia tego, gdyż kasy fiskalne i rachunki WAT nie zobowiązują do wykazywania, z jakiego działu pochodzi dany produkt.Nawet prowadzenie specjalnej ewidencji sprzedaży nie umożliwi w wielu przypadkach wyodrębnienia produkcji tylko z działów specjalnych. Pozwoli to uniknąć w przyszłości wątpliwości przy określaniu dochodu z działów specjalnychprodukcji rolnej. Jest to o tyle uzasadnione, że na tle aktualnego stanu prawnego pojawiły sięwątpliwości dotyczące obowiązku ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej napodstawie ksiąg rachunkowych po przekroczeniu kwoty określonej w euro w przepisacho rachunkowości (tj. 1.200.000 euro.). W praktyce niejasne pozostawało, czy podatnikprowadzący działy specjalne produkcji rolnej po przekroczeniu limitu przychodóww wysokości 1.200.000 euro, może dochód z działów specjalnych produkcji rolnej ustalać przyzastosowaniu norm szacunkowych dochodu. W sprawie tej Naczelny Sąd Administracyjnypodjął uchwałę z dnia 17 stycznia 2011 r., II FPS 2/10. Ad.5 Czy cała ta ustawa to przypadkiem nie zemsta za przegraną sprawę w NSA? Podatnicy prowadzący działy specjalne produkcji rolnej i prowadzący księgi będą ustalaćprzychody, koszty ich uzyskania, w tym także odpisy amortyzacyjne, straty z lat ubiegłych, takjak w działalności gospodarczej. Ad. 6 a)Ustalanie osobnych przychodów z w/w działów jest praktycznie niemożliwe – podział na działy specjalne i niespecjalne w jednym gospodarstwie to absurd.b)Koszty – jak je rozgraniczyć dla poszczególnych działów? Jakie przyjąć kryteria i proporcje, aby były właściwe w świetle prawa?c)Amortyzacja – jak obliczyć amortyzację szklarni pobudowanej 6 lat wstecz, w momencie wprowadzenia książki przychodów i rozchodów. Przechowywanie rachunków nawet przy ewidencji WAT to 5 lat. Kto i według jakich kryteriów dokona wyceny do obliczenia stopy amortyzacji budynków, chłodni itp.? Obowiązek ustalania dochodu z działów specjalnych produkcji rolnej na podstawie podatkowejksięgi przychodów i rozchodów będzie dotyczył podatników, których przychodyw poprzednim roku podatkowym z działów specjalnych produkcji rolnej (bez podatku odtowarów i usług) przekroczyły 150.000 euro, Ad.7 Jak obliczyć granicę 150 000 euro przychodu z działów specjalnych w przypadku, gdy w gospodarstwie równocześnie odbywa się produkcja także z działów niespecjalnych? W celu określenia wysokości przychodów uzyskanych przez podatnika w rokupoprzedzającym rok podatkowy proponuje się wprowadzenie obowiązku prowadzeniaewidencji przychodów. Ewidencja przychodów powinna zawierać co najmniej następującedane: liczbę porządkową, datę uzyskania przychodu, numer dowodu, na podstawie któregodokonano wpisu, kwotę przychodu bez kwoty należnego podatku od towarów i usług. Ad.8 Czy ktoś zdaje sobie sprawę, jak wygląda praca w gospodarstwie, jak można prowadzić taką ewidencję i kiedy, gdy pracuje się po 16 godzin. Wiadomo, że taka ewidencja będzie fikcją , bo nikt nie będzie w stanie udowodnić, czy dany tulipan pochodzi z działu specjalnego, czy też nie. Z obowiązku prowadzenia tej ewidencji zwolnieni będą podatnicy, którzy prowadząpodatkową księgę przychodów i rozchodów lub księgi rachunkowe oraz podatnicy, którzyprowadzą ewidencję dla potrzeb podatku od towarów i usług, pod warunkiem, Ŝe danewykazane w tej ewidencji pozwolą na wyodrębnienie z obrotów, przychodów z działówspecjalnych produkcji rolnej. Ad.9 Wyjaśnione wcześniej. Zakłada się, że proponowane rozwiązanie będzie neutralne dla dochodów sektora finansówpublicznych, w tym dochodów budżetu państwa i dochodów jednostek samorząduterytorialnego. Ad.10 Czy aby na pewno jest neutralne?Prowadzenie książki przychodów i rozchodów to równocześnie przejście na WAT – od 150 000 zł, myślę, że ogólnie wiadomo, że rolnicy mają zwroty WAT, gdyż WAT w produkcji jest niższy niż WAT zawarty w kosztach. Czy chodzi o to, by zwiększyć wydatki z budżetu?Czy ktoś przeprowadził obliczenia, czy przychód z podatku dochodowego będzie większy niż zwroty z WAT? Zauważa się bowiem, że w 2008 r. dochody aż 98% podatników ustalających dochódna podstawie norm szacunkowych nie przekroczyły kwoty 50 000 zł, co stanowi wartośćznacznie odbiegającą od limitów będących przedmiotem projektowanej regulacji. Ad.11 Co ma dochód 50 000 zł do limitu projektowanej regulacji?, przecież w w/w regulacji kryterium jest przychód netto, a nie dochód. Średnidochód tej grupy podatników wynosił w 2008 r. zaledwie 6 851 zł. Analiza danych wykazałaponadto, że ok. 59% podatników ustalających dochód na podstawie norm osiągnęło dochódnieprzekraczający kwoty 3 091 zł rocznie, co odpowiada kwocie dochodu niepowodującegoobowiązku zapłaty podatku przez podatników opodatkowanych wg skali podatkowej. Ad.12 Jak można analizować dane dochodu z działów specjalnych, przecież podatnicy tych działów mają również dochody z działów niespecjalnych?, np. producent warzyw posiada 500m szklarnię ogrzewaną, w której produkuje rozsadę warzyw ( stąd obowiązek zgłoszenia dochodu z działów specjalnych ) i 200 ha uprawy polowej warzyw. W grupie podatników prowadzących księgi:- 46% podatników uzyskało przychody do wysokości odpowiadającej 150 000 euro,- 25% podatników uzyskało przychody w przedziale od 150 000 euro do 1 200 000 euro,- 29% podatników uzyskało przychody w wysokości powyżej 1 200 000 euro. Ad.13 Jak można to analizować? Wiadomo, że książkę prowadzą ci, którym się to opłaca. Ciekawy jestem, ile wynosi dochód z uprawy pomidorów z 1 m szklarni ogrzewanej w stosunku do normy szacunkowej? Biorąc pod uwagę opisany wyżej poziom dochodów podatników ustalających dochód napodstawie norm, nawet w przypadku, gdy rzeczywisty dochód tych podatników byłbykilkakrotnie wyższy (np. gdyby wzrósł dziewięciokrotnie i wyniósł 450 000 zł), to nie osiągnieon poziomu przychodów odpowiadającemu proponowanym limitom. Ad.14 Tego zdania to już nie można w ogóle zrozumieć. Zakładam, że :Posiadam 20 tuneli ogrzewanych x 200 m = 4000 m x 7,02 zł ( norma rachunkowa dochodu) = 28 080 zł. dochodu x 9 ( tak wynika ze zdania w propozycji ustawy ) =252 720 zł dochodu. Kto i na podstawie jakich danych wyliczył ten 9 razy większy dochód?2. Wpływ na rynek pracy.Ze względu na zakres proponowanych regulacji brak wpływu na rynek pracy. Ad.15 Niewiadomo, skąd takie dane. Analizuję następującą sytuację:Sieć Biedronka zakupiła w tym roku 3 miliony sztuk tulipanów w Holandii i sprzedaje je po cenie 80 gr. za sztukę. Abym ja mógł sprzedać w cenie 60 groszy, musiałbym produkować około 10 milionów sztuk, a wiąże się to z ogromnymi inwestycjami, które są finansowane z dochodów, a dochód ten Ministerstwo Finansów proponuje obarczyć dodatkowo 18/32 % podatkiem dochodowym. T e zakupione 3 mln sztuk tulipanów, to też są miejsca pracy, więc nieprawdą jest, że ustawa nie ma wpływu na konkurencyjność gospodarki i rynek pracy. PrzykładProfil gospodarstwa ( prowadzona ewidencja WAT)- produkcja tulipanów ciętych z cebul sprowadzonych z Holandii i własnej produkcji polowej, produkcja w tunelach ogrzewanych ( działy specjalne produkcji rolnej ) , produkcja w tunelach nieogrzewanych ( nie są to działy specjalne produkcji rolnej ) oraz produkcja polowa ( także nie jest działem specjalnym )Przychód – 1000000 zł. w okresie III, IV, V III – tunele ogrzewane – 50% IV – tunele nieogrzewane – 30% V - produkcja polowa – 20%Koszty - 950 000 zł.a) jesień : 600 000 zł. to koszty zakupu cebul 200 000 zł. inne koszty ( miał, transport, robocizna itp. )b) wiosna : 150 000 zł inne koszty ( miał, robocizna itp. ) Cebule kupowane jesienią, przychody dopiero w III – V. PYTANIA:d)Jak obliczyć limit 150 000 euro w momencie , gdy produkcja z działów specjalnych pokrywa się z produkcją z działów niespecjalnych? Np. – równocześnie kwitną tulipany w tunelach ogrzewanych , tunelach nieogrzewanych i produkcji z pola. e)Sytuacja na dzień 01.01.2012.- zakładam , że mam obowiązek wprowadzenia książki przychodów i rozchodów, koszty jesienne ( 2011 ) – 800 000 zł. , których nie mogę w 2012 roku, gdyż w/w książka obowiązuje od 01.01.12.Na wiosnę mam przychód 1000 000 zł - 150 000 = 850 000zł. Podatek dochodowy 850 000 x 19 % = 161 500 zł Rzeczywisty dochód:1000 000 – 600 000 –200 000 – 150 000 = 50 000 zł.50 000 x 19% = 9 500 zł. podatku.3. Jak mam rozgraniczyć przychód z działów specjalnych po 01.01.12 i z działów niespecjalnych, gdy produkcja z obu działów pokrywa się? Prowadzenie ewidencji WAT uniemożliwia mi to, gdyż paragony, faktury WAT nie zawierają informacji, z jakich działów jest dana produkcja. Prowadzenie osobnej ewidencji będzie fikcją nawet przy założeniu że ktoś będzie to chciał rzetelnie zrobić, jest to po prostu nie możliwe, można to tylko określić szacunkowo , a chyba nie jest to zgodne z zasadą księgowości , że księgowość musi być prowadzona rzetelnie i jednoznacznie.4. Jak rozgraniczyć koszty pomiędzy działami będącymi działami specjalnymi a nie będącymi działami specjalnymi – koszty paliwa, opału, energii, wody,nawozów, robocizny itp.?c)Jak wycenić własna produkcję cebul na polu( nie są to działy specjalne produkcji rolnej ) by móc rzetelnie uwzględnić ją jako koszt w produkcji w działach specjalnych6. Kto poniesie koszty adaptacji urządzeń do celów księgowości – dodatkowe liczniki energii, wody, itp.? 7. Kto i w jaki sposób wyceni w moim gospodarstwie budynki, maszyny i inne urządzenia, które były kupione przed 01.01.12, a mogą być amortyzowane? 8. Które biuro rachunkowe podejmie się w takich okolicznościach prowadzenia księgowości , za jaką cenę? WNIOSKI:Wprowadzić podatek dochodowy w całym rolnictwie./ i tak kiedyś nas to czeka/ Stworzyć system księgowości uwzględniający specyfikę rolnictwa np. podatek dochodowy jako % od rzeczywistego dochodu. ( czyli przychód – koszty poniesione na dany przychód), stworzenie systemu umożliwiającego uproszczony system wyceny własnej produkcji jako kosztu,np. koszty pasz z własnej produkcji polowej nie będącej działem specjalnym a użytych dalej w produkcji w działach specjalnych, koszty cebul z produkcji polowej, koszty sadzonek itp.Uwzględnić okres przygotowawczy do wprowadzenia księgowości tj. czas adaptacji gospodarstwa do nowych przepisów podatkowych – montaż dodatkowych liczników energii, wody. Umożliwić roczne rozliczenia np. rok rozliczeniowy od 01.05 do 30.04. / tak w Holandii/ , co umożliwi rozliczanie się wg zasady najpierw koszt a potem przychód i z różnicy podatek dochodowy.Umożliwić wprowadzenie kosztów poniesionych przed datą wprowadzenia książki przychodów i rozchodów, a powiązanych z bieżącą produkcją. Zlikwidować pojęcie : działy specjalne. Rolnik poniesie dodatkowe koszty związane z księgowością, myślę że w nie których przypadkach będą one większe niż podatek dochodowy.Również ciekawym pytaniem jest dlaczego jedne działy rolnictwa płacą podatek dochodowy a drugie nie?Jak to się ma do konstytucji i do równości obywateli.Dlaczego ktoś kto ma 1000 m^2 kurnika płaci a 1000 m^2 obory nie , nie wspomnę o 1000 litrowym akwarium.?Planuje się 5.5 procentowy podatek zryczałtowany. Czyli dochód w gospodarstwie musi wynosić ok.30%. Czy ktoś się nad tym dobrze zastanowił. Te 5.5% to cały mój dochód.I na koniec data ogłoszenia projektu 10.02.11 , czas na konsultacje do 25.02.11. To już jest kpina.Na koniec pytanie Dział specjalny produkcji rolnej.j) hodowla ryb akwariowych powyżej 700 dm3 objętości akwarium, obliczonej według wewnętrznych długości krawędzi Jak zmierzyć objętość akwarium po wewnętrznych ściankach jak pływaja w nim rybki?Krowę można wydoić raz, dwa, trzy razy dziennie , ale jak ją będziemy doili co godzinę to w końcu zdechnie z braku czasu by zjeść. Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach
Gość Napisano 7 Lutego 2019 РОПан (188984 кв.Đź.EyesighEyesighĐĐąŃŃĐ˝Đ°Ń ŃаКОннаŃĐ ŃŃОК книгоMaximumĐиПноК нОŃŃŃРпоŃвŃКРпоŃвŃĐšĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃCanteenĐОкаН ĐŃонниКĐаŃŃŃŃĐťŃFiskarsGregoriĐĄĐľŃвиŃОвОŃĐ˝ŃĐšĐвŃŃŃŃОвноваŃPataponĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃĐŃĐľŃоднОКХОŃŃавиŃоНŃ:ĐвŃĐžŃ Đ´Đ°Đ˝Đ˝ĐžĐšĐоСŃайОŃĐ˝ŃĐľĐаŃŃĐžŃŃооĐанŃĐľĐťŃ IronBarbaraLacalutĐиŃки ŃпакОванŃĐОдОŃŃŃОКŃивОоĐĐľŃовОдŃик:Ркниго пиŃаŃоНŃĐŃгкиК ĐžŃиŃаŃŃиКĐСданио ĐакĐСданио 1981РодакŃĐžŃ:ĐĐžŃŃŃанавНиваŃŃаŃШаПпŃĐ˝Ń +ĐŃĐ¸Ń ĐĄĐ˝ĐžŃ,ĐĐľŃовОдŃик:ĐĐ¸ĐąĐľĐťŃ ĐˇĐľĐźĐťŃнинаХŃваŃка ŃĐĄĐžŃŃавиŃоНŃ:PressfieXactMaGezatonХОвŃоПоннŃĐšStewartРнОПоŃĐľ:FischerУнивоŃŃаНŃĐ˝ŃĐšNintendWindowsĐĐťŃĐ˝ŃоваŃĐ 1626 ĐłSabrinaРодакŃĐžŃ:ĐĐХивОНОйОвРодакŃĐžŃ:InterstMacDonaĐнига пОŃвŃŃонаCharlesЧоŃŃŃ ĐťĐ¸ŃĐľŃаŃŃŃнОгОРŃŃĐľŃŃоПĐСданио 1997Đ ĐżŃодНагаоПŃŃFranzonĐŃкОНŃĐ˝ŃКХиНикОнОвŃĐľNintendĐŃиМиСноннОоDisciplWindowsĐогонда ĐžĐаНŃŃŃ Đ§Đ¸ĐśĐ°cooperaGreatesPROLOGOĐак ĐżŃовŃаŃиŃŃWindowsInvaderEnteredĐОНŃŃĐž ŃĐŃĐľŃвŃŃаŃĐонŃĐ¸Đ˝Ń ŃаŃŃĐаНокОо ĐąŃĐ´ŃŃооĐнига иСвоŃŃнОгОDecoretĐвŃĐžŃ ĐżŃОвоНColtranĐаŃŃĐžŃŃаŃArtsCraĐŃаŃОваŃоНŃнаŃArtsCraĐкОна вŃпОНнонаĐийНиОгŃаŃиŃĐľŃкаŃRichardStanleyWindowsĐаŃĐľĐźŃ Đ˛Đ˝Đ¸ĐźĐ°Đ˝Đ¸ŃDostoyeElisabeĐŁŃойнОо пОŃОйиоĐОСиŃĐ¸Ń Đ°Đ˛ŃĐžŃа:ФŃŃĐťŃŃ-ŃŃПкаMargareWindowsSupremeElisabeDigitalScrollsĐаŃŃоннŃĐľComediaĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃРОСа ĐŃанKingstoХпиŃĐľŃĐ˝ŃĐšĐаŃанŃиŃĐОПпОнонŃĐ˝ŃĐľĐŃŃŃМка CataClimadiУникаНŃнаŃРПОнОгŃаŃиŃĐľŃкОПĐĐľŃод ŃиŃаŃоНŃПиinfluenĐŃигинаНŃĐ˝ŃĐšChicChoĐвŃĐžŃ: ЎНиŃĐĐ°ĐłĐ˝Đ¸Ń ŃĐĐľŃаŃŃаŃĐаŃŃОНŃĐ˝ŃĐľĐŃигинаНŃнаŃDometicPhilipsJuveelicoronarlosslesValiantĐĐ´ĐľŃ ŃĐşŃаŃиŃŃĐĐ°ĐąĐžŃ Đ´ĐťŃWindowsĐŻŃкиК 8-ŃОнОвŃĐšĐŃĐžŃоСŃваŃоНŃEnglishWindowsWindowsPhilipsDigiPacĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃChoupetIncantoĐŃаСниНкаĐŃĐ˝ŃŃ ĐааŃĐĐľŃовОдŃик:ĐŃи ŃОпŃикОŃнОвонииĐĐ°Đ˝Đ˝Đ°Ń ĐşĐ˝Đ¸ĐłĐ°Đ ĐşĐ˝Đ¸ĐłĐľ ŃаŃŃПОŃŃонŃРодакŃĐžŃ:ĐĐľŃовОдŃик:ĐŁ ПОНОдОКĐни вŃŃНиĐŃĐľ гониаНŃнОоĐĐžŃква -sapiencĐСданио 1961ĐŃиМиСноннОоBlaumanRefrainРодакŃĐžŃ:MaybellGiovannĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃStandinPlaisirĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃEqvariaĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃBlashfiThrilleĐŃ Đ¸ĐˇĐ´Đ°ŃоНŃRamsdenĐĽŃдОМники:ĐĐžŃОйио ŃОдоŃМиŃРаСŃŃŃĐ˝ŃŃŃŃŃРпОŃОйииРайОŃĐ°Ń ŃĐľŃŃадŃĐĄĐžŃŃавиŃоНи:ĐĐžŃОйио ĐżŃоднаСнаŃонОWindowsХйОŃник ŃŃиŃĐžŃвОŃониК,Đ ŃŃойнОПĐŃа книгаCommandAllegroРодакŃĐžŃ:ĐĽŃдОМники:Đ ŃŃОК книгоĐĐžŃŃойиŃоНŃŃкаŃĐĽŃдОМник:ĐĽŃдОМник:ĐĐľŃовОдŃик:MaxwellanimatiĐаŃанŃиŃĐаŃанŃиŃĐаŃанŃиŃĐŃодНагаоПŃĐšĐСНагаŃŃŃŃĐак вŃогда,ĐСданио ŃОдоŃМиŃRespetoĐднОŃŃĐžŃОннŃŃĐĐľŃовОдŃик:ĐĐľŃовОдŃик:ĐĐľŃовОдŃик:ТОП, кОŃĐžŃŃĐšĐĐąŃŃĐ˝ŃĐľ книгиРданнОПĐĐľŃовОдŃик:ĐĽŃдОМник: Cytuj Udostępnij tę odpowiedź Odnośnik do odpowiedzi Udostępnij na innych stronach